Kilometers keien en een luxe hotel
Dag 11AfgerondRichting het zuidelijkste punt

Kilometers keien en een luxe hotel

๐Ÿ“

Start

Vila do Bispo

๐Ÿ

Einde

Sagres

๐Ÿ›

Overnachting

Sagres

๐Ÿ“

Afstand

21 km

๐Ÿฅพ

Type

Wandeling

๐ŸŒก๏ธ

Weer

22ยฐC ยท Bewolkt

Hoogtepunt

De vuurtoren bij Cabo de Sรฃo Vicente, het meest zuidwestelijke punt van Europa

Na een heerlijke nacht in het hotel werden we uitgerust wakker. Dat was ook wel eens lekker na alle wandelkilometers van de afgelopen dagen. We begonnen de ochtend rustig met een prima ontbijt en liepen daarna eerst nog even naar de Aldi om lunch in te slaan voor onderweg. De Aldi is precies zoals in Nederland, alleen iets uitgebreider. Vanuit daar begon onze wandeling van vandaag, van Vila do Bispo naar Sagres. Het eerste deel van de route was verrassend vlak. Het deed ons zelfs een beetje aan Nederland denken. Links van ons lagen akkers en rechts zagen we steeds de zee liggen. Het liep heerlijk ontspannen weg en de eerste zeven kilometer vlogen eigenlijk voorbij. Maar toen kwam de afslag richting de vuurtoren. Daar veranderde het pad ineens compleet. Eerst dachten we nog, ach, een paar stenen en wat keien, dat valt wel mee. Maar dat viel dus behoorlijk tegen. Het waren niet zomaar wat losse stenen, het bleef maar doorgaan. Kilometer na kilometer over die ongelijke keien stampen. We voelen ze eerlijk gezegd nu nog onder onze hielen. Toen beseften we ook dat elke wandeldag wel iets heeft wat eindeloos lijkt te duren. Vandaag waren dat zonder twijfel de keien, maar eerder hadden we bijvoorbeeld ook al het eindeloze zandpad en de eindeloze klimmetjes.๐Ÿ˜‰ Uiteindelijk bereikten we de vuurtoren, waar we lekker onze lunch hebben opgegeten. Ondertussen hebben we ook nog wat mooie droneshots gemaakt. Het lukt nog niet om ze op de site te zetten, maar dat volgt als we weer thuis zijn. Daarna vervolgden we de route richting Sagres. Het laatste stuk was eerlijk gezegd wat minder bijzonder. Eigenlijk liepen we vooral over een fietspad. We hadden nog de keuze om dichter langs de kust te lopen, maar dat betekende opnieuw door mul zand ploeteren en daar hadden we op dat moment gewoon echt geen energie meer voor. Dus kozen we voor de makkelijkste optie. Toch bleek ook dat stuk nog behoorlijk lang. Tegen het einde hadden we het wel gehad. Uiteindelijk tikte de teller ongeveer 22 kilometer aan en dat voelden we wel in onze benen. Juist daarom waren we extra blij toen we bij ons hotel in Sagres aankwamen. En wat een verschil met sommige eerdere accommodaties, haha. Dit hotel is echt luxe. Mooie schone kamers, heerlijke bedden, een wellness, sauna, binnenbad, buitenzwembad รฉn uitzicht over zee. Echt alles erop en eraan. En misschien nog wel het mooiste: we blijven hier twee nachten. Daarom hebben we besloten morgen gewoon een rustdag te nemen. Geen wandelschoenen aan, geen GPX-routes volgen, maar gewoon uitslapen, ontbijten, zwemmen en ontspannen. Misschien nog even naar het strand of ergens lekker lunchen, maar verder helemaal niks moeten. Want uiteindelijk zijn we natuurlijk ook gewoon op vakantie. Vanavond sloten we de dag af in een typisch Portugees restaurantje. Ben begon met een tonijnsteak als voorgerecht en Bernadette nam een pompoensoepje. Daarna aten we nog wat vlees met frietjes. Simpel, gezellig en precies wat we nodig hadden na zoโ€™n dag. Nu duiken we lekker ons bed in. Morgen even opladen en daarna wacht nog รฉรฉn laatste etappe: van Salema naar Lagos. Maar voor nu, welterusten vanuit Sagres.

Foto's van dag 11

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6
Foto 7
Foto 8
Foto 9
Foto 10
Foto 11
Foto 12
Foto 13
Foto 14
Foto 15

Video dag 11

Lighthouse

Hoe vond je deze dag?

Reacties

Nog geen reacties. Wees de eerste!

Laat een reactie achter