Dag 6AfgerondGrens Alentejo–Algarve
Genieten in alle rust
📍
Start
Odeceixe
🏁
Einde
Aljezur
🛏
Overnachting
Aljezur
📏
Afstand
19 km
🥾
Type
Wandeling
🌡️
Weer
22°C · Bewolkt
Hoogtepunt
Een rustige wandeling en fijne nieuwe accommodatie
De vijfde wandeling van de Fisherman’s Trail bracht ons vandaag van Odeceixe naar Aljezur. Maar voordat we de wandelschoenen aantrokken, begon de dag met misschien wel het beste ontbijt van de hele reis. Een klein, bijzonder Portugees vrouwtje van ergens tussen de tachtig en negentig jaar oud, hooguit 1.40 meter lang, had een fantastische tafel voor ons klaargezet. Heerlijke verse broodjes, croissants zoals we die thuis in Nederland kennen, verse jus d’orange en goede koffie. Echt zo’n ontbijt waar je met een glimlach aan begint.
Na het ontbijt werden de koffers weer opgehaald door de taxi en zetten we de Garmin klaar met de juiste GPX-route richting Aljezur. We konden kiezen tussen de kustroute of de binnenlandse variant. Omdat de kustroute wat risicovollere stukken bevatte en we toch wat vermoeide benen hadden, besloten we verstandig te kiezen voor de binnenlandse route.
Die begon meteen stevig. Odeceixe ligt in een dal, dus direct vanuit het dorp wachtte een flinke klim. Terwijl we omhoog liepen dachten we nog: als dit de toon van de hele dag wordt, dan wordt het pittig. Gelukkig viel dat mee. De rest van de tocht was juist verrassend rustig en ontspannen.
Voor het eerst sinds het begin van onze reis kwamen we onderweg helemaal geen andere wandelaars tegen. Dat maakte deze etappe echt uniek. Alleen wij tweeën, midden in de Algarve, omringd door groene heuvels, bloemen en natuur. Het voelde bijna alsof we het gebied helemaal voor onszelf hadden.
Onze eerste stop was in Rogil, bij een bakkerijtje dat door de reisorganisatie al nadrukkelijk was aangeraden, en terecht. We hebben daar heerlijk gezeten. Natuurlijk proefden we ook een typisch Portugees bladerdeeghapje, de pastel de nata, samen met een yoghurtje met vers fruit en wat te drinken. Daarna weer verder richting Aljezur.
Het laatste deel van de route was iets minder charmant. Nog steeds mooi hoor, maar wel drukker en met meer wandelaars om ons heen. Ook was de weg iets eentoniger dan het stuk ervoor.
Eenmaal aangekomen in Aljezur werden we positief verrast door onze accommodatie. Het bleek een enorm ruim appartement/hotel te zijn, met aparte slaapkamer, aparte badkamer, een keukentje en zelfs een koelkast. Echt een heerlijke plek om bij te komen na een wandeldag.
Alsof dat nog niet genoeg was, zitten we ook nog eens pal naast een enorme supermarkt. Een beetje vergelijkbaar met een grote Albert Heijn thuis. Dus we hebben meteen water, snacks en wat lekkers voor vanavond en morgen ingeslagen.
Daarna zijn we aan de overkant van de straat gaan eten bij een gezellig Portugees restaurantje. We hebben opnieuw genoten. Inmiddels is de avond aangebroken, drinken we nog een laatste drankje en duiken we zo lekker ons bed in.
Morgen gaat de wekker weer op tijd. Om 07.00 uur eruit, om 08.00 uur ontbijten en daarna weer op pad voor een nieuwe etappe. Morgen wacht een route met een combinatie van kust, binnenland en wat hoogteverschillen. Uiteraard doen we daar morgen weer uitgebreid verslag van.
Welterusten en tot morgen!
Foto's van dag 6
Hoe vond je deze dag?
Reacties
Nog geen reacties. Wees de eerste!